دریا سالار حافظ
|جزئیات صاحب وبلاگ|منتخبان مجلس یازدهم سوگند یاد کردند.|تماس |ورود|خانه
  • « تولدت مبارک دوست عزیزم
  • قطره از دریا نشانی میدهد. »
کاربرد حتی
نوشته شده توسط فريبا پورنگهبان اصلي در 6 آذر 1395 in دین

موضوع: کاربرد حتی در زبان عربی
حتی در زبان عربی ،حرفی از حروف معنایی است.و به جهت افاده معانی
مختلف ،وتعداد وجوه وتشعب اقوال شکایت نحویون را در پی داشته است.
وگفته اند که در زبان عربی دارای سه معنا بوده:1.انتهای غایت 2.تعلیل 3.استثنا ودر این زبان وحیانی با سه عنوان متفاوت استعمال میشود:
1-حتی جاره: به عقيده بعضی حرف جرّ محسوب می شود و به عقيده عده ای به نيابت از « إلی» مجرور می کند و مجرور آن به دو صورت می آيد :
الف- يا اسم صريح (ظاهر) است نه ضمير .
ب – يا مصدر مؤوّل از < أن> و < فعل مضارع > است .
الف – هرگاه مجرور حتّی اسم ظاهر باشد ما بعد حتّی دو حالت دارد : 1- مابعدش داخل در حکم ماقبلش است . در اين صورت به آن < حتّی الغائيّة > گويند. مثل : < قرَأتُ الدرسَ حتّی آخِـرِکلمةٍ فيه . > درس را تا آخرين کلمه ی در آن خواندم . يعنی کل درس را خواندم . 2- ما بعدش داخل در حکم ما قبلش نيست . در اين حالت حتّی يا به معنی < إلی > لِانتهاء الغاية المکانية است. مثل : « أکلتُ السَمَکةَ حتّی رأسِها . » يعنی ماهی را تا سرش خوردم پس سرش خورده نشد . لذا در اين مثال ما بعـد حتّی داخل در ما قبلش نيست.و يا به معنای< إلی > لِانتهاء الغاية الزمانيةاست . مثل : < سِرتُ حتّی مَطلع الفجر . > تا زمان طلوع فجر حرکت کردم.يعنی حرکت من تازمان طلوع فجر بود.
ب – يا مصدر مؤوّل از <أن> و < فعل مضارع > در محل جر است . که در اين حالت حتّی از نظر معنا سه وجه دارد .
اول : بمعنی انتهاء الغاية يعنی < إلی أن > ، مثل : سِر حتّی تبلُغَ الجبلَ. تقدير آن اينگونه است : سِر إلی أن تبلغَ الجَبَلَ . حرکت کن تااين که به کوه برسي. (يا) سِر حتّی (إلی) بلوغِ الجبَلِ . تارسيدن به کوه حرکت کن . دوم : بمعنی التعليل يعنی < لِأن > يا < کي أن > مثل : شَرِبتُ الدواءَ حتّی أصحَّ . دارو را برای بهبودی نوشيدم .
سوم : بمعنی الاستثناء يعنی < إلّا أن > مگر يا جز اين که . مانند : < حتّی تُنفقوا > دراين آيه : < لَن تنالوا البِرَّ حتّی تُنفِقوا مِمّا تُحِبُّونَ .> يعنی : هرگز به نيکی دست نخواهيد يافت مگر ( جز ) اين که از آنچه دوست می داريد انفاق کنيد .

دوم : بمعنی التعليل يعنی < لِأن > يا < کي أن > مثل : شَرِبتُ الدواءَ حتّی أصحَّ . دارو را برای بهبودی نوشيدم .
سوم : بمعنی الاستثناء يعنی < إلّا أن > مگر يا جز اين که . مانند : < حتّی تُنفقوا > دراين آيه : < لَن تنالوا البِرَّ حتّی تُنفِقوا مِمّا تُحِبُّونَ .> يعنی : هرگز به نيکی دست نخواهيد يافت مگر ( جز ) اين که از آنچه دوست می داريد انفاق کنيد .
از مواردی که در عبارت حتی استعمال میشود واز الی به جای آن نمیتوان استفاده کرد وقوع فعل مضارع منصوب به واسطه أن مقدره بعداز حتی میباشد.که بر افعال نیز وارد میشود.
نکته:حتی جاره در لفظ شبیه حتی ابتدائیت است.حتی ابتدائیه فقط در جمله ای که از لحاظ اعرابی مستقل از ماقبل است دخل میشود.
2-حتی عطف: حتّی عاطفه به معنای < واو > می باشد وفقط اسم را بر اسم معطوف می کند . و معطوف آن اسم ظاهر است نه ضمير ، ومفرد است نه جملـه . لـذا معطـوف بعد از حرف عطف حتّی دارای چهار حالت است :
در دو معنای انتهای غایت،مثل:(نمت البارحة حتی الصباح) و در معنای (مع) میاید مثل))قدم الحاج حتی المشاة))
3-حتی ابتدا: حتّی ابتدائيّه بر جمله وارد می شود يعنی بعد از آن يک جمله واقع می شود و آن جمله می تواند اسميه باشد و يا فعليه و فعل آن ماضی باشد يا مضارع . و جمله بعد از آن محلی از إعراب ندارد و مضمون آن جمله غايتی برای چيزی از ماقبلش است . جمله اسميه بعد از حتّی مثل :
« فما زالت القتلَی تَمُجُّ دِماءَها بدِجلَةَ حتّی ماءُ دِجلةَ أشکَلُ »
فعل ماضی بعد از حتّی مثل : < ثُمَّ بدَّلـنا مکانَ السَّيِّئةِ الحسنةَ حتّی عَفَوا و قالوا … > و < رأيتُ ظبياً يَمشی بهُدوءٍ علی الرَّملِ حتّی بَلَغَ قِمَّةَ أحَدِ التِّلالِ . >
فعل مضارع بعد از حتّی مطابق با قرائت کسانی که فعل مضارع بعد از آن را مرفوع می خوانند مثل : < و زُلزِلوا حتّی يقولُ الرسولُ .>
پس در نتیجه حتی درآیه61 سوره انعام ،حتی ابتدائیت میباشد.
منبع:مغنیه ابن هشام
نشریه پژوهش نامه علوم انسانی

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(1)
3 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
3.7 stars
(3.7)

نظر از: گل نرگس [عضو] 
  • زمهرير
  • بكاء
  • نگين آفرينش
  • سرير
  • نور الهدی
  • فدک
  • سخن عشق

1 stars

http://zamhareer.kowsarblog.ir
احسنت

1396/01/05 @ 13:08

نظر از:  
  • آسمان آبی

زهره نعيمي آهوئي
5 stars

بسیار زیباست خواهرم

1395/09/30 @ 09:26

نظر از: فریبا پورنگهبان اصلی [بازدید کننده]

فریبا پورنگهبان اصلی
5 stars

عاشقتم

1395/09/20 @ 11:55


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

آخرین مطالب
  • خدا
  • تحلیل و بررسی شبه عذاب
  • حجاب در اسرائیل
  • استاد پناهی کالای ایرانی
  • کالای ایرانی
  • آرامش
  • اختلاف تبقاتی
  • حافظ اسد دوست ما
  • اقتصاد مقاومتی در منظومه فکری وعملی مقام معظم رهبری
  • آسیب های خانواده از دیدگاه قرآن و روایات عوامل تهدیدکننده کیان خانواده
آخرین نظرات
  • رحیمی  
    • محدثه بروجرد
    در استاد پناهی کالای ایرانی
  • عابدی  
    • زینبیه ایوان
    در استاد پناهی کالای ایرانی
  • عابدی  
    • زینبیه ایوان
    در استاد پناهی کالای ایرانی
  • حضرت مادر (س)  
    • مطیع ولایت (بسیج طلاب سطح 3 اراک )
    • خاطرات خاکی
    • وصیت عشاق
    • یا زینب کبری
    در نه عمر نه روحانی
  • گل نرگس  
    • زمهرير
    • بكاء
    • نگين آفرينش
    • سرير
    • نور الهدی
    • فدک
    • سخن عشق
    در مصطفی اسماعیل
  • گل نرگس  
    • زمهرير
    • بكاء
    • نگين آفرينش
    • سرير
    • نور الهدی
    • فدک
    • سخن عشق
    در نه عمر نه روحانی
  •  
    • دریا سالار حافظ
    در احمدی نژاد
  • حضرت مادر (س)  
    • مطیع ولایت (بسیج طلاب سطح 3 اراک )
    • خاطرات خاکی
    • وصیت عشاق
    • یا زینب کبری
    در انتظار ظهور
  • حضرت مادر (س)  
    • مطیع ولایت (بسیج طلاب سطح 3 اراک )
    • خاطرات خاکی
    • وصیت عشاق
    • یا زینب کبری
    در احمدی نژاد
  • حضرت مادر (س)  
    • مطیع ولایت (بسیج طلاب سطح 3 اراک )
    • خاطرات خاکی
    • وصیت عشاق
    • یا زینب کبری
    در احمدی نژاد
  •  
    • دریا سالار حافظ
    در زیتون پرورده
  •  
    • طلبه عاشق شعر
    در زیتون پرورده
  • گل نرگس  
    • زمهرير
    • بكاء
    • نگين آفرينش
    • سرير
    • نور الهدی
    • فدک
    • سخن عشق
    در کاربرد حتی
  • گل نرگس  
    • زمهرير
    • بكاء
    • نگين آفرينش
    • سرير
    • نور الهدی
    • فدک
    • سخن عشق
    در تولدت مبارک دوست عزیزم
  • گل نرگس  
    • زمهرير
    • بكاء
    • نگين آفرينش
    • سرير
    • نور الهدی
    • فدک
    • سخن عشق
    در یا زینب یا حسین
  • گل نرگس  
    • زمهرير
    • بكاء
    • نگين آفرينش
    • سرير
    • نور الهدی
    • فدک
    • سخن عشق
    در قطره از دریا نشانی میدهد.
  • گل نرگس  
    • زمهرير
    • بكاء
    • نگين آفرينش
    • سرير
    • نور الهدی
    • فدک
    • سخن عشق
    در وظیفه حوزه در مبارزه با خرافات
  • گل نرگس  
    • زمهرير
    • بكاء
    • نگين آفرينش
    • سرير
    • نور الهدی
    • فدک
    • سخن عشق
    در یا حسین با حسین
  • گل نرگس  
    • زمهرير
    • بكاء
    • نگين آفرينش
    • سرير
    • نور الهدی
    • فدک
    • سخن عشق
    در آشتی با امام زمان (عج)
  •  
    • آسمان آبی
    در کاربرد حتی
Recent photos
خدانه عمر نه روحانینه عمر نه روحانی
ببینیم در مناظره انتخابات چه گذشتببینیم در مناظره انتخابات چه گذشتببینیم در مناظره انتخابات چه گذشت
ببینیم در مناظره انتخابات چه گذشتببینیم در مناظره انتخابات چه گذشتببینیم در مناظره انتخابات چه گذشت
Sidebar 2
This is the "Sidebar 2" container. You can place any widget you like in here. In the evo toolbar at the top of this page, select "Customize", then "Blog Widgets".
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            
دریا سالار حافظ
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات
جستجو
موضوعات
  • همه
  • بدون موضوع
  • اخبار
  • ورزشی
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • حافظ
  • دین
  • امام زمان (عج)
  • اقتصاد
  • آشپزی
  • متن های ادبی
  • عجایب
  • عاشقانه با شهدا
  • استاد پناهیان
  • دشمن شناسی
  • سلاح های پیشرفته
  • پاسخ به شبهات
  • بصیرت
  • نهج البلاغه
  • فلسفه
  • عاشقانه الهی
Random photo
یا صاحب الزمان
فیدهای XML
  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان